Interessante bedrijfsbezoeken in het kader van het project 'De wereld aan je voeten'

De wereld aan je voeten' is een project rond studiekeuzebegeleiding van het Departement Onderwijs en de Vlaamse ingenieursvereniging, ondersteund door VIA (Vlaanderen in Actie) .

Het project wil jongeren motiveren voor een studiekeuze in wetenschappen, technologie en internationaal ondernemerschap. Om de welvaart in ons land op peil te houden is er immers nood aan ondernemers, wetenschappers en ingenieurs die innovatief kunnen denken en onze enige grondstof, kennis, in dienst van de maatschappij verder willen ontginnen.

Onder leiding van Mevr. M. Lambert werd dit project voor onze leerlingen van 6 WeWi geconcretiseerd, enerzijds in een lezing door dhr. Karel Uyttendaele, zelf jaren internationaal topmanager, over de perspectieven in en de uitdagingen van een geglobaliseerde wereld, en anderzijds in twee bedrijfsbezoeken.

De leerlingen van 6 WeWi startten dit project met een bezoek aan Volvo Cars en Van Heyghen Recycling, twee interessante bedrijven aan de Gentse haven.

De verslagen van hun eerste kennismaking met de bedrijfswereld, zijn jobs, zijn producten, perspectieven en uitdagingen leest u hieronder.

Ze werden door respectievelijk Artur Vander Sande (6 WeWi b) en Robbe Vekeman (6WeWi a) geschreven.

Bezoek aan Van Heyghen Recycling

' Het bezoek aan havenbedrijf  “Van Heyghen Recycling” was meer dan de moeite waard. Niet alleen omwille van het feit dat het een indrukwekkend bedrijf is, maar vooral omdat het eens goed is om te weten wat “recycling” precies inhoudt. We hebben er een voortreffelijk beeld gekregen van recycling op grote schaal, vooral van oud ijzer.

Onze begeleider (de zaakvoerder) was een zeer vriendelijke man. Hij was zeer gemotiveerd en blij met zijn job. Hij heeft ons alles duidelijk uitgelegd. Tijdens de introductie wist niemand van onze klas iets te zeggen of te vragen over recycling omdat we er ook niets over wisten. Na de uitstap begreep iedereen perfect waar het om draaide en hadden alle vragen een antwoord gekregen. Een dikke proficiat dus voor onze gids.

Heel opmerkelijk vond ik de imposante machines, van grote kranen tot immense scharen en maalmachines. Indrukwekkend waren de ontzaglijke hoeveelheden schroot die op het terrein lagen, van hele stukken treinsporen tot de kleine blikjes die we dagelijks in de PDM bak gooien. Die worden tot kleine pakketjes samengeperst, kleiner dan ik me ooit had voorgesteld.

Ook het bezoek aan de afbraakwerf voor boten was boeiend : onvoorstelbaar hoe het bedrijf het voor elkaar krijgt om zo’n schip volledig te ontmantelen. Jammer dat we de schrootschaar en pers niet van dichterbij konden bekijken.

Het meest keek ik nog op van het feit dat compleet nieuwe auto’s volledig worden afgebroken omdat er een klein defect aan is. Zolang een auto kan rijden, vind ik dergelijke 'schoonheidsfoutjes' niet erg en dus vind ik het spijtig dat zoveel goede auto’s vernietigd worden.

Het stemde me wel tevreden dat vooraf olie, batterijen en andere schadelijke stoffen uit de auto’s werden verwijderd zodat ons milieu  nog niet meer vervuild wordt.

Ik schrok er wel van hoe weinig het verwerkte schroot uiteindelijk waard is : slechts 100 euro per ton volgens onze begeleider. Ik kan me moeilijk voorstellen dat daaruit voldoende winst te halen is om o.a. werknemers en energiekosten te betalen.

Ik vond het een zeer geslaagde uitstap en was ook tevreden dat we gewoon om 15.20u. terug op school waren : op die manier wil ik wel vaker eens op uitstap !

Tot slot nog dit : ik heb bij Van Heyghen een stukje vliegtuig in mijn  handen gehad. Niet iedereen kan dit zeggen en dat verheugde me.'

(Artur)



Bezoek aan Volvo Cars Gent

' In de voormiddag van vrijdag 15 januari hebben we met onze klas het bedrijf Volvo Cars in Gent bezocht. Het doel van deze uitstap was, dat we ons een beeld zouden kunnen vormen van hoe het bedrijfsleven in elkaar zit. De verschillende mensen die ons hebben rondgeleid, vertelden ons telkens welke opleiding zij hadden genoten vooraleer ze hun huidige functie uitoefenden.

Om te voorkomen dat er foto’s werden genomen, moest iedereen in de inkomhal van het bedrijf zijn gsm afgeven.
Daarna werden we uitgenodigd voor een presentatie waarin naast enkele reclamespotjes, de principes en troeven van het bedrijf werden uitgelegd.

Daarna werden we in drie groepen ingedeeld. Elke groep startte de rondleiding bij een andere afdeling.
Mijn groepje begon bij de 'eindassemblage'.  Eerst vertelde de werknemer die ons begeleidde over zijn opleiding en zijn functie binnen het bedrijf. Daarna konden we vragen stellen en dat deden we zo uitgebreid dat er nauwelijks tijd overbleef voor de rondleiding zelf.

Van de eindassemblage ging het naar de 'lasfabriek' waar de auto-onderdelen, via een enorme keten van robots, tot de eigenlijke auto worden verwerkt.  De werknemer die ons de rondleiding gaf, vertelde dat de auto tijdens het hele proces - dus tot hij kan rijden - enkel en alleen in de fabriek zo’n 15km aflegt !

Ten slotte kregen we een rondleiding in de 'spuitfabriek' : hier worden de auto’s met verschillende lagen verf en lak bespoten. Ook hier gebeurt dit door enorme machines die de klus in een mum van tijd klaren. De auto’s rijden door grote ovens die 180°C warm zijn, zodat de verflagen snel drogen.

Ik heb enorm genoten van deze uitstap en ik heb heel veel bijgeleerd. Ik wist wel dat het grootste deel van het werk door machines werd uitgevoerd, maar dat echt 95 % van al dit werk machinaal gebeurt, was nieuw voor mij. Tijdens de rondleiding doorheen de  las- en de spuitfabriek was ik echt verbaasd over de precisie en de regelmaat waarmee de robots en de andere machines perfect doen wat van hen verwacht wordt : echt alles verloopt geautomatiseerd.

Toen ik daar rond liep en zag hoe alles in elkaar zat, met duizenden knopjes en vijzen en moeren, werd ik enerzijds afgeschrikt omdat ik besefte, dat ik nog helemaal nergens sta op het vlak van kennis over technologie en wetenschap. Maar anderzijds kwam er een gevoel van nieuwsgierigheid in me naar boven, een drang om te weten te komen hoe die dingen in elkaar zitten. Ik vond het plots een uitdaging om me in technologie te verdiepen en later zelf machines uit te vinden.
Ik vond de uitstap zeker geslaagd : ik heb enorm veel bijgeleerd en dit bezoek heeft me ook wel wat geholpen in verband met het maken van een studiekeuze volgend schooljaar. '

(Robbe)

Noot: Vlaanderen in actie , is het sociaaleconomische plan van de Vlaamse regering om tegen 2020 van Vlaanderen op duurzame wijze een Europese topregio te maken, onder het motto “Durven innoveren, ondernemen, internationaliseren”.